Externe communicatiestrategie- en positionering voor Budget Thuis
Budget Thuis heeft grote ambities. Ze wil zich onderscheiden als challenger in de markt door scherpe standpunten te delen over actuele thema's en haar reputatie als top vier energieleverancier verder te versterken. Budget Thuis vroeg KOROKI om strategisch advies en ondersteuning in de professionalisering van hun communicatie- en mediabeleid.
De vraag
“Hoe kunnen we actiever en proactiever optreden in het medialandschap? We willen de overstap maken van een agenda-volgende organisatie naar een organisatie die de agenda bepaalt. Help ons een mediastrategie en reputatiebeleid te ontwikkelen waarmee we onze visie actief naar buiten brengen en onze positie in de markt verstevigen.”

Het resultaat
Budget Thuis heeft zich ontwikkeld tot een merk dat stevig is verankerd in de energiemarkt. Ze wordt consequent genoemd in de top vier energieleveranciers van Nederland. Journalisten zien de organisatie als relevante gesprekspartner. Dankzij de professionalisering van reputatiebeheer kan Budget Thuis zelfverzekerd inspelen op actuele ontwikkelingen in de dynamische energiesector.
Het verhaal helder krijgen > media- en reputatiestrategie > doorlopende begeleiding en uitvoering
De samenwerking startte bij het helder krijgen van het verhaal van Budget Thuis. “We willen meer vertellen – maar wat gaan we vertellen?” Met onze ‘What's your story?’-workshop stelden we het kernverhaal scherp. Hieruit volgden doelen en een strategie waarmee we maandelijks werkten aan de positionering van het merk.
Daarnaast gingen we aan de slag met de transitie van een reactieve naar een proactieve media-aanpak. We verzorgden mediatrainingen, ondersteunden bij de opbouw van langdurige relaties met journalisten en redacties en vormden een actieve pitchstrategie.
De samenwerking met Budget Thuis is een langdurige samenwerking – want een reputatie is niet in één dag gebouwd. Consistentie en timing zijn daarbij belangrijke eigenschappen. Daarom helpen we Budget Thuis met het actief naar buiten brengen van hun verhaal. Hiertoe behoren: het aandragen van thema's en actuele onderwerpen, het helpen bij het maken van strategische keuzes in mediabenadering en het ondersteunen bij issue- en crisiscommunicatie.
De samenwerking laat zien dat een strategische aanpak niet alleen zorgt voor zichtbaarheid, maar ook voor een positieve transformatie van de reputatie van een organisatie.

Ella Tupan, Marketing manager bij Budget Thuis