In het drukke landschap van muziekfestivals in Breda is het een uitdaging om op te vallen. Maar het jonge muziekfestival Sound of Europe heeft een unieke troef in handen: een focus op liefhebbers van de nieuwste Europese muziek. Om deze niche doelgroep te bereiken en een stevig bezoekersaantal op te bouwen, schakelde het festival KOROKI in voor een sterke communicatiestrategie. Het doel? Met interne en externe stakeholdercommunicatie een stevig fundament leggen voor de komende edities en een jaarlijkse groei in bezoekers realiseren.
DE VRAAG
“Help ons bij het opzetten van een consistente communicatiestrategie richting alle stakeholders, zodat het bezoekersaantal jaarlijks groeit. Met aan de basis een unieke propositie.”

HET RESULTAAT
Sound of Europe kreeg een haarscherpe positionering, een doelgroep- en stakeholderanalyse en een communicatieplan met concrete acties in de aanloop naar het festival. Het festival heeft daarmee alle handvatten om te groeien en een trouw publiek op te bouwen in Breda: Sound of Europe is here to stay!
VERHALENHUIS BOUWEN > STRATEGIE BEPALEN > IMPLEMENTATIEPLAN
KOROKI zette in op het maken van een gedegen plan als fundament voor alle toekomstige communicatie. Hierbij planden we het ontwikkelproces zorgvuldig en stemden we frequent af met de organisatie, zodat we op de juiste koers bleven en konden bijsturen. Samen met Sound of Europe werkten we eerst aan een herkenbaar en aansprekend kernverhaal. Dit deden we door middel van de interactieve workshop: ‘What’s your story?’. Tijdens deze sessie werd het fundament gelegd voor het zogenaamde Verhalenhuis: een helder en inspirerend narratief met drie kernboodschappen die de unieke identiteit van het festival versterken. En waar de organisatie altijd op kan terugvallen.
Vanuit dit verhaal ontwikkelden we een strategisch communicatieplan, rekening houdend met alle stakeholders: bezoekers, sponsoren, artiesten, locaties, pers en vrijwilligers. We brachten de communicatiedoelen per stakeholder in kaart en bedachten prikkelende invalshoeken voor de pers. Een contentmarketeer werkte een deel van de promotie verder uit. Deze co-creatie resulteerde in een compleet plan met acties die zorgen voor zichtbaarheid, ultieme muziekbeleving en beweging, vastgelegd in een globale jaarkalender die meteen klaar is om in de praktijk te brengen.

“Het team van KOROKI heeft op vakkundige wijze het vastgelopen marketingtraject van het Sound of Europe festival losgetrokken. Aan de hand van enkele inspirerende brainstormsessies werd het verhaal van het festival voor alle stakeholdergroepen door KOROKI opnieuw geschreven. Er ligt nu een professioneel communicatieplan waar we zelf mee vooruit kunnen.”
Frank van der Kooij, organisator en programmeur Sound of Europe
MEER WETEN?
Meer weten over consistente stakeholdercommunicatie?
Comments