Simac, een familiebedrijf met meer dan 50 jaar ervaring, is een IT-dienstverlener in Nederland en Europa. De IT-sector is voortdurend in beweging. Dit vraagt om enorme wendbaarheid van de organisatie, óók op het gebied van communicatie. Hoe houd je bijvoorbeeld collega's betrokken bij veranderingen? Precies een van de uitdagingen waar de nieuwe directie van Simac IT NL voor stond. KOROKI ontwikkelde een stapsgewijze communicatieaanpak en zorgde voor nieuwe communicatieformats en middelen.
DE VRAAG
“Help ons als nieuwe directie met de interne communicatie, zodat er voor het uitrollen van onze meerjarenstrategie intern draagvlak ontstaat en onze collega’s vertrouwen hebben in de strategie van het bedrijf en het management.”

HET RESULTAAT
Met onze strategie die gericht was op transparante communicatie - meer zichtbaarheid van de directie en het management en het toelichten van de veranderingen - ontstonden begrip en draagvlak.
COMMUNICATIESTRATEGIE BEPALEN > PROCES INRICHTEN > HULP BIJ IMPLEMENTATIE
Een nieuwe strategie en een nieuwe CEO bieden uiteraard volop kansen voor groei. Het goed uitleggen van deze grote veranderingen binnen de organisatie ligt aan het bedrijfssucces ten grondslag. Collega's betrekken was dan ook het uitgangspunt van de communicatiestrategie. Deze strategie gaven we handen en voeten met een door Simac gevormd nieuw communicatieteam.
De eerste stap was het nieuwe communicatieteam helpen bij de implementatie van een nieuwe werkwijze en de uitrol van de strategie aan de hand van een uitgewerkte contentkalender. Ook introduceerden we nieuwe middelen en enkele creatieve formats. De positionering van de directie was daarbij een belangrijke focus. Zo introduceerden we een maandelijkse live online talkshow met de directie. En om de nieuwe CEO aan de organisatie voor te stellen, organiseerden we het videoconcept ‘In de auto met de nieuwe CEO’.
Medewerkersbetrokkenheid sterk verbeterd Uit de afgenomen medewerkersenquête bleek dat de betrokkenheid van collega’s binnen Simac sterk verbeterd was. Daarmee leverde de extra inzet van communicatie een belangrijke bijdrage aan de ‘Great Place to Work’-certificering voor Simac IT NL. De processen die we voor verdere professionalisering van de interne communicatie inrichtten zijn stevige ankers waar Simac zelfstandig mee verder kan.

“Onze medewerkers voelen zich nu gehoord, hebben meer vertrouwen in de strategie en in de nieuwe directie. Dat frisse vertrekpunt hadden we echt nodig. We zien dat er steeds meer ruimte komt voor dialoog, het gesprek met elkaar en dat er meer wordt samengewerkt over de afdelingen heen. Dat is een goede basis voor onze verdere groei”.
Maartje van Schagen, CEO van Simac
MEER WETEN?
Meer weten over interne communicatie en leiderschapscommunicatie?
Comments