23 december 2024 - KOROKI Communications
Elke maand lees je op onze website een inspirerend artikel over een van onze expertises: communicatie, reputatie of presentatie. Deze maand IN BEELD: reputatie.
Als er een periode in het jaar is waarin alles om verhalen draait, is het wel tijdens de feestdagen. Dé tijd waarin storytelling zijn hoogtepunt bereikt. Van supermarkten met zoetsappige kerstreclames tot tv-programma’s die families weer samenbrengen. We sniffen lekker mee en voelen ons verbonden.
Het succes van deze uitingen komt niet uit de lucht vallen. Daar is een doordacht plan aan voorafgegaan op basis van een kernverhaal. Dat merk je aan de uitingen. Die passen perfect bij het merk. Mensen onthouden het, herkennen het, omarmen het en voilà: een plus voor de reputatie én dus voor de business.
Dat willen wij ook
Wat is nu eigenlijk een ‘verhaal’?
Hierbij moet je niet denken aan een snel in elkaar geflanst vertelsel, maar aan een authentiek kernverhaal dat de ruggengraat van je bedrijf of merk weergeeft. Zo’n verhaal vertelt wie je bent, wat je doet en waarom je dat doet. Als je het eenmaal hebt, weet je: dit is de beste investering sinds tijden. Je voelt je letterlijk sterker van je zaak, want je hebt een waardevol kompas in handen waar je blind op kunt varen.
Hoe maak je als bedrijf of organisatie een goed verhaal?
Wees gerust. Je hebt het verhaal al, want het zit in je organisatie. Alleen dwaalt het misschien nog in losse stukjes rond. Het verhaal opduiken of updaten is een complex proces van ontdekken, durven kiezen voor authenticiteit, ordenen, verfijnen en vertellen.
Heb je hier hulp bij nodig? Dan doen we dit graag in co-creatie met jou tijdens onze beproefde ‘What’s your story’ workshop.
We helpen je niet alleen bij het creëren en formuleren van een onderscheidend verhaal dat écht blijft hangen, we vertalen dit ook in strategie en concrete communicatie-acties met impact. En, last but not least, we trekken samen op bij de implementatie. Want praten is belangrijk, maar het ook doén is nog belangrijker.
Goed verhaal!
Waarom jouw verhaal zo belangrijk is
1. Het is het fundament voor je strategie
In een wereld vol uitdagingen - van klimaatverandering en personeelskrapte tot AI-invloeden en politieke spanningen - is het hebben van een krachtig basisverhaal geen luxe, maar noodzaak. Jouw verhaal fungeert als ankerpunt voor alle strategische beslissingen en communicatie-uitingen, zowel intern als extern. Én, minstens zo belangrijk: jouw verhaal helpt bij het stellen van prioriteiten in je communicatiestrategie. Organisaties die hun waarden, visie en doelen scherp hebben, navigeren beter door turbulente tijden en spelen sneller in op nieuwe kansen. Hierdoor verkleint de kans dat er een smet komt op je reputatie.
2. Stakeholders kiezen voor jouw verhaal
Een authentiek, goed doordacht verhaal positioneert je als relevante speler, zelfs in de meest competitieve markten. Stakeholders (collega’s, klanten, leveranciers, partners, etc.) herkennen zich in jouw verhaal en willen bij jou betrokken zijn. Stakeholders horen tegenwoordig naast de winstgedreven beloftes ook graag hoe je bedrijf bijdraagt aan de maatschappij en haar uitdagingen. Zit dat ook in je verhaal, dan maak je van stakeholders echte reputatieboosters.
3. Het zorgt voor een betrokken en trots team
Een sterk kernverhaal geeft ook richting aan je interne cultuur. Collega’s vinden het fijn om precies te weten voor wie ze werken, wat ze in de kern doen en waarom. Een goed verhaal geeft iets om als team trots op te zijn. Dat is ook waarover zij aan anderen vertellen. Verandering in aantocht? Draagvlak is makkelijker gecreëerd als het verhaal duidelijk is, want ze zijn al overtuigd ambassadeur. Hierdoor wordt zelfs de grootste verandering een kans.
4. Herkenbare middelen
Je maakt nooit meer zomaar wat, want je doelgroep moet aan elke uiting zien dat die van jou komt. Of het nu gaat om je website, sociale media, pitch of presentatie; de externe uitingen vertrekken vanaf nu altijd vanuit je kernverhaal. Ze dragen altijd dezelfde waarden uit, vertellen dezelfde boodschap en klinken op dezelfde toon. Dat straalt kracht en vertrouwen uit.
Klaar om je verhaal te vertellen?
Wil je weten hoe je jouw organisatieverhaal helder krijgt, aantrekkelijk formuleert en met de wereld deelt? Informeer vrijblijvend naar onze ‘What’s your story’ workshop. Met deze creatieve, interactieve werkvorm laten we je nadenken en voelen. Over je bedrijf, de toekomst, je dromen. Zo verzamelen we samen de bouwstenen van jouw ‘verhalenhuis’. Verwonderd en geïnspireerd loop je naar buiten. Je hebt echt een goed verhaal en dat weet binnenkort iedereen.
Prik meteen een koffiedate via jeroen@koroki.nl en deel je verhaal.
Comments