18 november 2024 – KOROKI Communications
Elke maand lees je op onze website een inspirerende rubriek over een van onze expertises: communicatie, reputatie of presentatie. Deze maand IN BEELD: communicatie.
VNO NCW Brabant Zeeland spreekt dagelijks met tientallen ondernemers in de regio. Een veelbesproken onderwerp? Hoe organisaties kunnen blijven groeien, ondanks de grenzen die er zijn.
De oplossing? Niet blijven klagen maar kijken naar wat er wél kan. Dat begint met een goede dialoog met je belangrijkste stakeholders. Samen met VNO-NCW Brabant Zeeland ontwikkelden we daarom de Groeien met Grenzen Dialoog: een goed gesprek tussen een burgemeester en een grote ondernemer. Met als centrale vraag wat er wél kan, door je te verplaatsen in elkaars perspectief.
In dit artikel trekken we dat wat breder. Hier lees je hoe je door het voeren van een goede dialoog obstakels kunt veranderen in kansen voor jouw organisatie.
De uitdagingen van vandaag
Vandaag de dag staan ondernemers en organisaties voor allerlei uitdagingen. De wereld verandert continu. Of het nu gaat om de krapte op de arbeidsmarkt, de druk op onze infrastructuur en ruimte, wet- en regelgeving, verduurzamingsdoelen of digitalisering – elk aspect brengt grenzen met zich mee. Deze beperkingen kunnen als obstakels voelen, maar er liggen ook kansen. Hoe benut je die? Door de dialoog aan te gaan met stakeholders – van klanten tot beleidsmakers.
Het geheim: de kracht van de dialoog
Een goede dialoog is de sleutel tot duurzame groei. Het begint met luisteren. Wat zijn de uitdagingen van de ander? Door begrip te tonen voor elkaars belangen, ontstaat ruimte voor samenwerking. Nu hoor ik je denken; klinkt leuk, zo’n dialoog, maar hoe pak ik dat aan? Nou, zo:
Elkaar begrijpen
Stap één lijkt simpel: luisteren. Wat zijn de grenzen en waarom bestaan ze? Welke partijen zijn betrokken en welk belang hebben ze? Door goed te luisteren en elkaar te begrijpen kan je met meer empathie een gesprek aangaan.
Eerlijkheid duurt het langst
Leg alle kaarten op tafel. Wees eerlijk over de uitdagingen die je als organisatie ervaart. Eerlijke communicatie leidt tot vertrouwen – de basis van elke samenwerking.
Denk in oplossingen
Dialoog voeren gaat verder dan praten. Focus vooral op wat er wél kan binnen de grenzen. Hoe kun je die grenzen oprekken, of zelfs omarmen, om zo tot groei te komen?
Maak afspraken over de vervolgacties
Een goed gesprek met een kop koffie is altijd goed. Maar als het daarbij blijft, is het zonde van ieders tijd. Daarom: maak ook samen afspraken hoe je dit gesprek verder opvolgt. Met wie moeten we nog meer spreken? Hoe krijgen we bepaalde zaken in beweging? Wat delen we over dit gesprek?
Do’s and don’ts bij het voeren van een dialoog
Doe dit vooral WEL!
· Creëer een gezamenlijke visie. Zoek naar gemeenschappelijke doelen waar alle partijen zich in kunnen vinden.
· Stel open vragen. Nodig de ander uit om écht na te gaan denken; dit zorgt voor diepgang in je dialoog.
· Zorg voor de juiste setting. Klinkt gek, maar een iets andere setting dan de ‘normale werkoverleggen’ doet wonderen.
Dit kan je beter NIET doen!
· Onthoud dat een dialoog geen debat is. Een discussie mag zeker, maar het doel is elkaar begrijpen, niet overtuigen.
· Negeer weerstand niet. Luister naar tegenargumenten en neem ze serieus. Leer jij ook weer van!
Toepassen in de praktijk
Tijd om aan de slag te gaan! Een goede dialoog begint bij het gesprek aangaan met klanten, leveranciers, medewerkers en andere stakeholders. Van een rond-de-tafelgesprek tot een feedbacksessie, elke interactie biedt de kans om samen binnen grenzen te groeien.
In de meest recente aflevering spraken we met burgemeester Bas van den Tillaar, burgemeester van Vlissingen en Roland Briene, directeur van Damen Naval over het samenwerken in het zuidwesten van Nederland, in Zeeland. Een goed praktijkvoorbeeld van een van de geslaagde dialogen waar KOROKI deel van mocht uitmaken.
KOROKI als jouw communicatiepartner
We helpen organisaties succesvolle dialogen op te zetten die écht werken en leiden tot groei. Benieuwd wat dat voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op – we luisteren graag. De koffie staat klaar!
Volg ons ook op LinkedIn voor meer inspirerende verhalen en tips.
Comments