top of page

Communicatieadviesbureau of podiumbouwers?

Het afgelopen half jaar stond bij ons onder andere in het teken van podiumbouw. We hielpen de Bredase vastgoedexperts, tevens onze Boschstraatse buren van Via Latus, namelijk met de organisatie van de Via Latus Vastgoedtalent Verkiezing 2023, Daarbij werden vorige week door presentator Jort Kelder vier finalisten, allen aanstormend bouw- en vastgoedtalent, in de schijnwerpers van de Bredase MEZZ gezet. Bovendien stond degene met het meest inspirerende verhaal een mooie prijs te wachten.

Voor ons team was het een mooi kijkje in de keuken van de vastgoed- en bouwsector en bovendien werden onze eventskills weer eens op de proef gesteld. Wat komt er nou eigenlijk allemaal bij zo'n awardshow kijken? Wij zetten onze grootste vier (podium)bouwlessen graag voor je op een rijtje:




1) Let them tell it Een event organiseer je niet voor jezelf. Je organiseert het om mensen te bereiken, te inspireren en te verbinden. Eén manier om mensen te bereiken voor, tijdens en na het event is door eigen, in-house communicatie. Belangrijk, dat zeker, maar de meest effectieve manier om een grote groep mensen te bereiken is door anderen jouw verhaal te laten vertellen - let them tell it! Daarom hebben we Via Latus geholpen met het delen van hun verhaal in de regionale krant BN De Stem. En hebben we onze event-stakeholders aangespoord om het verhaal te delen via hun eigen kanalen, in hun eigen netwerken. Groot bereik, groot effect, geen kosten.

2) Het draaiboek is er om over boord te kunnen gooien

Voorbereiding is het halve werk én zorgt ervoor dat je flexibel kunt blijven op het moment dat er tijdens het event toch dingen anders lopen. Zo besloot onze presentator een uur voor aankomst het programma nog ietwat om te gooien om het geheel net wat pakkender te laten verlopen. De eerste reactie is dan: ‘paniek, hoe dan? Weinig tijd!’, maar gezien het draaiboek zo gedetailleerd was voorbereid konden we makkelijk om met z'n allen. Niemand heeft iets gemerkt, iedereen blij.

3) It takes a village to organize an awardshow

Ingrediënten die onder andere nodig zijn voor een succesvolle awardshow: gemotiveerde kandidaten, een jury met expertise, en betrokken mede-organisatoren. It takes a village! Dit betekent ook dat er een grote groep mensen is die je gedurende het verkiezingstraject – wat vaak wel langer dan een half jaar kan duren – moet blijven informeren en betrekken. Key words tijdens zo'n traject: regelmatige (weekly) updates, open communicatie, regelmatige meetings, persoonlijk contact en open feedback. Zo kunnen eventuele uitdagingen en obstakels snel worden herkend én opgelost. 4) Een goede pitch heeft pit

Je kan je feiten nog zo op een rijtje hebben, uiteindelijk komen de kandidaten die vanuit hun hart spreken het best uit de bus. Intrinsieke motivatie en enthousiasme zijn niet in te studeren, alles eromheen wel. Met een pitchtraining hebben wij de kandidaten geholpen met het delen van hun verhaal. Nu hadden alle vastgoedtalenten van dit jaar het hele pakket in huis – moeilijk kiezen voor de jury - toch blonk winnares Anneke Luijten uit vanwege haar inspirerende verhaal over het niet alleen bouwen van huizen, maar creëren van thuizen. De jury beloonde haar met een reeks persoonlijke masterclasses, de nieuwste MacBook Pro, en een jaar gratis lidmaatschap van het netwerk. We gaan ongetwijfeld nog veel van haar horen.


Heb jij ook een event te organiseren, een awardshow op te tuigen en wil je zorgen dat de zaal vol zit tot het einde? Kom gerust eens langs. De koffie staat klaar aan de Boschstraat.

bottom of page