top of page

KOROKI’s 5: In vijf stappen naar een top event!

De moderator is de sleutel tot het succes van een event, interview of panelgesprek. Hij of zij is de regisseur

op het podium. Het publiek boeien, sprekers ondersteunen en een naadloos programma afleveren: het staat allemaal op jouw to-do list van het event. Maar hoe zorg je ervoor dat het gesprek blijft lopen, dat de sprekers het achterste van hun tong laten zien en het publiek geboeid blijft tot het slotapplaus? Jeroen Baardemans mod(d)er(eer)de de afgelopen vijf jaar wat af: De teller staat inmiddels op ruim 300 events, podcasts, interviews, panels en tafelgesprekken in binnen- en buitenland. En met ruim vijftien jaar aan ervaring in huis, is het hoog tijd om in dit blog vijf nuttige tips te delen om jouw evenement tot een succes te maken.


1: Interactie begint met luisteren en kijken

Heb je dat ook weleens? Dat iemand écht naar je luistert en je je gewaardeerd en begrepen voelt? Zo waardevol kan luisteren zijn. Niet praten, maar luisteren en kijken zijn de belangrijkste eigenschappen van een goede moderator. Door aandachtig te luisteren en te kijken ben je in staat het publiek en je gesprekspartners met elkaar te verbinden, de juiste discussie te faciliteren en te zorgen voor de rode draad die de verschillende onderdelen naadloos in elkaar laat overlopen. We hebben nog niet één opdrachtgever gehad die interactie niet belangrijk vindt. En dat is maar goed ook. Interactie is heel belangrijk maar dat kan niet zonder luisteren en kijken.


2: Wat is de kernboodschap van het event, interview of panelgesprek?

In voorbereiding starten we altijd met dezelfde vraag aan iedereen. Of het nu de opdrachtgever is, de gesprekspartners of de deelnemers aan het panel. Wat zijn wat jou betreft de twee tot drie zaken die het publiek moet onthouden na afloop van het event of na het luisteren van het interview?

Vaak komt deze vraag als een verrassing bij degenen aan wie we hem stellen. En dat is dan weer voor ons een verrassing. Want het is de vraag die ervoor zorgt dat je een heldere kernboodschap voor je gesprek(ken) kunt vormgeven. Het bepalen van je kernboodschap helpt je om de focus te behouden, het gesprek te structureren én te zorgen dat je niet voor niks met elkaar in gesprek bent. Want je wil tenslotte ook dat het publiek of de luisteraar iets onthoudt van wat je zegt, toch? Door je kernboodschap te bepalen en deze als een rode draad door het event en de gesprekken te laten lopen, zorg je dat de boodschap blijft hangen bij het publiek. Want de kracht zit hem tenslotte in de herhaling. En daarmee bewijs je ook je opdrachtgever een dienst. Want die wil natuurlijk niets liever dan dat de doelstellingen van het event worden behaald. Dat maakt je als moderator écht van toegevoegde waarde. Op en naast het podium. En onze ervaring leert dat dat ook vaak leidt tot een nieuwe uitnodiging om een bijdrage te leveren aan het volgende event of interview!


3: Voorwerk: Het halve werk!

Om maar eens een fijn cliché uit de kast te trekken: Een goede voorbereiding is het halve werk. Neem de tijd voor een uitgebreide intake met de opdrachtgever om het doel, het publiek, de setting en de context van het evenement goed te begrijpen. Doe dat ook vooral zelf, persoonlijk. Hoe vaak we niet horen van opdrachtgevers die balen van moderators die je alleen maar via een assistent of manager kunt spreken….

De intakes met de sprekers vormen het hart van je voorbereiding. Door iedere spreker even te spreken hoor je wat hij of zij graag over de bühne wil brengen. Maar ook, en dat is misschien nog wel belangrijker, leer je hem of haar al een beetje kennen. En andersom. Je hoort hoe hij of zij praat, lang van stof is of juist niet. Je voelt hun energie en went aan hun manier van praten. En andersom natuurlijk. Ook dat is belangrijk, want het helpt de spreker vaak om iets minder nerveus te zijn. Hij of zij weet immers al wie de moderator is. Verder oefen je je introductie en outro. Want dat zijn de belangrijkste momenten tijdens het event of gesprek. Zorg voor jouw eigen script en rode draad. Kortom een goede voorbereiding legt de basis voor jouw zelfvertrouwen en daarmee het succes van het event.


4: Showtime! Blijf met beide voeten op de grond en ’keep breathing’

Jarenlange ervaring of je debuut als moderator: Jouw optreden op het podium is altijd spannend. En dat is maar goed ook. Want zonder die spanning is je optreden zonder twijfel minder goed. Wat we nog wel eens zien tijdens de moderator-trainingen die we geven, is dat de moderator bij de opkomst en de eerste zinnen nogal ‘hoog in de adem’ zit. Logisch, want dat is het meest spannende moment. En ook het meest belangrijke. Want je opening is jouw kennismaking met het publiek. And you’ll never get a second chance to make a first impression’. Daarom: Neem een moment om te aarden, voel je voeten op de grond en adem diep in en uit. Kijk even de zaal in, maak even een grapje, maak even contact. En dan ga je los. Helaas, of gelukkig maar, gaan er ook dingen verkeerd. De techniek hapert, iemand die struikelt, iets anders dat anders loopt dan gepland. Neem het publiek mee in alles wat er waar te nemen is, ook als er dingen fout gaan. Door open te zijn en te laten zien dat je de situatie onder controle hebt, bouw je vertrouwen op bij je publiek. Jouw publiek heeft feilloos door als er iets aan de hand is, dus dit verzwijgen heeft geen zin.


5: Het oog wil ook wat - maar blijf jezelf! Kleren maken de man. Of vrouw. Dus jouw outfit draagt zeker bij aan jou performance. En je kunt het zo gek maken als je zelf wil. En dat kan heel gek zijn, maar alleen als je zelf ook best gek bent. Anders gezegd, blijf je jezelf en zorg dat je outfit past bij wie je bent. En, nog belangrijker, zorg dat je je comfortabel voelt. En een beetje je best doen is natuurlijk altijd goed. Draag je graag een blauw pak? Zorg en dan voor dat dat net een beetje anders blauw is dan het standaard blauwe pak van de gemiddelde CEO. Schoenen is ook altijd een belangrijk aandachtspunt. Bij interactie komt ook vaak veel beweging kijken. Even snel de zaal in bijvoorbeeld om iemand uit het publiek een vraag te laten stellen. En dat gaat niet zo lekker op hoge hakken. Tenzij je erin getraind bent natuurlijk.


Deze 5 tips zijn gebaseerd op de onderdelen die vaak de revue passeren bij onze Moderator Masterclass: ‘In 5 stappen naar een top-event’. Een masterclass die helemaal op maat gemaakt wordt op jouw behoefte en ervaring. Velen gingen je al voor. In groepsverband met collega-moderators binnen hetzelfde bedrijf of één-op-één. Alles kan.

Wil jij ook klaargestoomd worden tot moderator of wil je meer weten?


We drinken graag een kop koffie met je om te luisteren naar jouw verhaal.


bottom of page