17 januari 2025 – KOROKI Communications
Elke maand lees je op onze website een inspirerend artikel over een van onze expertises: communicatie, reputatie of presentatie. Deze maand IN BEELD: presentatie.
Wist je dat je publiek binnen 7 seconden beslist of ze je verhaal willen volgen? Anders gezegd: je hebt maar een paar tellen om te zorgen dat jouw publiek verliefd op je wordt.
Of het nu een pitch, presentatie of netwerkbijeenkomst is, binnen enkele seconden maakt je publiek een beslissing; luisteren we verder of checken we stiekem wat appjes op onze telefoon? Hoe zorg je ervoor dat je je publiek direct grijpt? Dat is eigenlijk niet anders dan in de kroeg: met een dijk van een opening.
Waarom een krachtige opening het verschil maakt in jouw presentatie
Een goede openingszin zorgt voor meer dan alleen de aandacht van je publiek. Het zet de toon voor jouw verhaal, maakt nieuwsgierig en geeft je publiek het gevoel dat ze hun telefoon beter even in hun zak kunnen laten zitten.
Hoe zorg je ervoor dat jouw openingszin onvergetelijk is? 5 tips om uit te proberen
1. Schud het brein van je publiek even door elkaar
Begin je presentatie met een prikkelende vraag die eigenlijk niemand verwacht, dit activeert het brein van je publiek. Je zet het publiek meteen aan het denken én ze voelen zich direct betrokken.
2. Strooi met feiten en cijfers
Een presentatie openen met een feit kan krachtig zijn, vooral als het feit verrassend of aangrijpend is. Kies een feit wat relevant is voor het onderwerp van de presentatie.
3. Wees een open boek
Mensen zijn gek op verhalen! Begin met een persoonlijke anekdote of een pakkend scenario. Je trekt gelijk de aandacht en geeft je presentatie een persoonlijk randje. Wees niet bang om jezelf wat kwetsbaar op te stellen. En, wat zelfspot doet altijd goed.
4. Lef en overtuiging: Durf een statement te maken
Ga tegen de verwachting van je publiek in, open je presentatie met een gedurfd statement. Met een gedurfd statement staat je publiek gelijk op scherp. En dat statement hoeft niet jouw persoonlijke mening te zijn uiteraard. Het is bedoeld om iedereen even goed wakker te schudden.
5. Cut the crap
Bij evenementen en trainingen zien we helaas nog veel te vaak dat mensen in hun opening net zo inspirerend zijn als bij hun eerste spreekbeurt in groep 8: “Hallo allemaal, mijn naam is Jeroen en ik vind het leuk om hier te zijn. Ik ga jullie vandaag wat vertellen over....”
Natuurlijk is het goed om je even voor te stellen, maar niet meteen. En soms hoeft het niet eens. Met een beetje geluk wordt je naam levensgroot op de slide achter je geprojecteerd en mensen zouden niet in de zaal zitten als ze niet zouden weten wat het onderwerp is. Met andere woorden, ‘cut the crap’ en pak je publiek meteen in!
Kortom, met een dijk van een openingszin is het meteen liefde op het eerste gezicht. Je hebt je publiek meteen te pakken en zo zorg je ervoor dat jouw verhaal maximaal impact maakt. Maar zoals het soms ook in de kroeg gaat, het risico op een blauwtje lopen ligt altijd op de loer. Bereid je daarom goed voor: Weet wie je publiek is en neem vooral tijd om te oefenen!
Hulp nodig bij jouw volgende presentatie? Plan meteen een gesprek in via jeroen@koroki.nl!
Комментарии